30 юни 2014 г.

Защо постим в сряда и петък?

 Дните сряда и петък още Апостолите са утвърдили като по-особени дни на седмицата, защото първите християни са ги свързвали със страданията на Господа. Отдавали им траурен характер и ги определяли като дни за пост и молитва през цялата година, а не само по време на утвърдения църковен пост.
Постът на деня сряда се свързва с решението на съвета на първосвещениците и книжниците да уловят Иисуса с измама и да Го убият (Матей, 26:3-4).

В петък постим защото в този ден разпнали Иисуса Христа. От исторически данни за поста на тези два дни се вижда че това е първия утвърден пост от Апостолите. Постът за двата дни е бил винаги задължителен за всички вярващо. 69-ят апостолски канон осъжда всички, които не постят сряда и петък. А как трябва да постим тези два дни питат някои? Постът в сряда и петък е бил винаги много строг, като на Велики Петък. Първите християни през тези два дни са приемали суха храна веднъж на ден към 15 ч., без приемане на олио и вино. И в заключение постът в сряда и петък се практикува без приемане на олио и вино. Колко много от нас не уважават тези дни и колко далеч се намират тези християни от истината, които ядат олио а мислят че постят. Наред с поста в сряда и петък нека кажем няколко думи за поста в дните понеделник, събота и неделя. Постът в деня понеделник не е познат от старата християнска църква. Той е различен пост и навлиза сред християните от манастирите, като се спазва доброволно. За него св. Никодим казва: „Голяма полза имат тия, които могат да постят в тоя ден и който от миряните иска да пости, похвално е от Бога.“
Денят събота е бил празничен ден на седмицата, но бил заменен с неделния ден в чест на Възкресението Господне. Но този ден продължава да се почита от християните като ден Господен, в който Бог свърши делата Си и си почина. „И благослови Бог седмия ден и го освети“ (Битие 2-2-3). Изключение прави ВЕЛИКА СЪБОТА, ден в който е много строг пост, защото това е денят, когато Бог е положен в недрата на земята.
Денят неделя в чест на Възкресението има празничен и тържествен характер и в нито една неделя на годините не се пости. И в заключение, когато казваме, че не се пости по време на пост в събота и в неделя това значи,  че се разрешава олио и вино и не се разрешава суха храна.


Из: Църковният пост, КОГА, ЗАЩО И КОГА ПОСТИМ, Архимандрит Симеон Кутса

Снимка: http://www.pravmir.ru/
Блогът се поддържа от православни младежи обучаващи се в Софийската Духовна Семинария "Св. Йоан Рилски" и Богословския Факултет към Софийския университет "Св. Климент Охридски". Той е създаден, за да може светлото спасително Слово на Христа Бога и Боговдъхновеното учение на Св. Православна Църква да достигнат до повече хора. Надяваме се да ни извините ако случайно сме допуснали някаква грешка, при написване на текстове или нещо друго. Имаме и канал в Youtube, където може да чуете аудио записи на проповеди и слова на Св. Отци. Разбира се и за тях се извиняваме понеже записите не са професионални.