"Дойдете вие,
благословените на Отца Ми,
наследете царството,
приготвено вам от създание мира"
/Мат. 25:31-46/
Братя и сестри!
В днешния
евангелски откъс чухме притчата за Страшния съд (Мат.
25:31-46).
Тази притча се чете седмица преди
Великия пост, когато Църквата ни призовава да проверим себе си, своята съвест,
своя живот чрез цялата пълнота на християнското благовестие, т.е. на Христовото учение, и по възможност, да се
върнем към главното, към самата сърцевина на това учение.
Много често се казва, че главното в религията са обредите и обичаите,
красотата на богослужението и подобни други външни неща. Но Христовата притча за последния съд ни разкрива, че всичко това ще
бъде безплодно и ненужно, ще бъде празно и мъртво християнство, ако не бъде основано върху любовта и ако
не води до любов.
Притчата за
Съда говори именно за това. Не толкова за ужаса, който би могъл да вледени сърцата
ни, или за огъня, в който бихме изгорели за миг, а за състоянието, в което ще
видим, че целият смисъл на живота е била любовта и ще се запитаме: “Има ли у
мен поне капка любов?” Принесох ли плодовете на любовта?... За това говори
притчата.
Ако погледнем
по-дълбоко и придобием очи да видим, ще разберем, че не е възможно Господ да
желае наказанието на грешниците. Още в Стария Завет Господ казва на пророците:
„Не искам Аз смъртта на грешника, но да се отвърне грешникът от пътя си и да
бъде жив.“ (Иезекиил 33:11)
Когато думите
на нашия Господ ни се струват жестоки, това произлиза не от някаква Негова
жестокост, а от Неговата любов. Той заплашва с ада, защото не желае нашия ад. И
това, което за нас изглежда наказание, е изцелително средство, за да възвърнем
здравето си. Както, когато при някаква болест се налага да се извърши
хирургическа интервенция, лекарят не ни наказва с намесата си, а ни лекува.
Затова и в
деня на Страшния съд всъщност Бог няма да ни съди, а ние сами ще изберем
мястото си чрез нашата свобода, - ще изберем какво искаме. Важно е какви са
били делата ни, защото те ни поставят отляво или отдясно.
Тъй като Бог
е неизменната любов, Той ще призове всички към спасение. Всички – без разлика и
така човекът, в когото действа Светият Дух, ще разбере, че този Божи призив е
истински призив, а човекът, който не е влязъл в любовта, ще види призива на
Бога като отхвърляне.
Тоест Бог ще
ни накаже не с укора Си, а с любовта Си. Божията любов е светлина и благодат за
този, който е живял с любов и е избрал любовта и е признал, че това е
единствения живот и го е приел.
Но Божията
любов е пронизваща, изгаряща светлина, нестихваща болка за този, който не го е
приел.
Нека да не си
представяме, че Бог е някакъв съдия, който ще ни измъчва. Въпросът е какво
състояние на живота сме избрали и избираме постоянно.
И кой е този,
който ще ни покаже дали избираме любовта или не? Нашият брат. Какво всъщност ще
ни съди? Делата към ближния. Ние сме непрестанно изправени пред избора –
любовта или злобата, приемането или отхвърлянето, жертвата или користта,
себеотдаването или изгодата. Тоест постъпките и делата
към нашите ближни ще ни съдят. Бог не се съгласява да извърши това. В
Евангелието Той говори за това, но не директно: „...доколкото не сте
сторили това на едного от тия най-малките, и Мене не сте го сторили" (Мат.
25:45).
Истинският
съд, както е казано в Новия Завет, ще го извършат делата ни към гладните,
жадните, странниците, болните... тоест хората в затруднение. Те ще разкрият
съдържанието на сърцето ни, ще открият реалното състояние на живота ни.
В крайна
сметка нас ще ни съди Любовта. И не любовта въобще, не любовта към
абстрактното, отвлечено човечество, – а любовта към живия, конкретния човек.
Братя и
сестри,
Ето защо този
Евангелски откъс се чете днес, преди Неделята на Прошката. Ако в тези дни ние
не влезем в себе си, ако не преживеем неугасимия огън и нелицемерния съд,
тогава на никого няма да простим, никого няма да можем да пожалим. И затова св.
Исаак Сирин казва: Единственият огън на
ада е Божията любов...
Истината е, че сега
всички ние горим в огъня на Съда.
Оттук започва изборът на всеки – имаме
ли връзка с Бога, значи сме в рая. Ако не искаме да имаме нещо общо с Бога,
това за нас е ада. Защото виждаме този живот, но не искаме да участваме в
него... Раят и адът зависят от това, как ние ще приемем Божията любов. Ще
отвърнем ли с любов на любовта или ще отговорим на Неговата любов с омраза?
Ще бъдем съдени не само по това как сме
спазвали заповеди, а най-вече за това дали сме се научили да обичаме. Амин.
Автор: Ботьо Димитров
Автор: Ботьо Димитров