На Велика Събота Православната Църква
отбелязва погребението на Христос и слизането му в Ада. Това е денят между
Разпването Му и славното Му Възкресение. Великосъботната утреня се извършва в Петък вечер и макар
много от елементите на службата да представляват скърбене за смъртта и
погребението на Христос, службата сама по себе си е едно будно очакване.
Отбелязване на Велика Събота
На Велика Събота Църквата съзерцава мистерията
на Христовото слизане в Ада. Смъртта, нашият най-голям враг, е победена
отвътре. На Велики Събота вниманието ни е насочено към
гроба Христов. Но той не е обикновен гроб, място на разложение, разпад и
загуба. Той е жизнодаващ, източник на сила, победа и освобождение. Велика събота е денят между Христовата смърт и
Възкресение. Това е денят на трепетно очакване, в който скръбта се превръща в
радост. На този ден се изпълва смисълът на думата хармолипи (от гр.) –
радостна-тъга, която доминираше през Страстната седмица. Велика Събота е денят на великата почивка.
Христос съблюдава съботната почивка в гроба си.
Но Неговата почивка не
представлява бездействие, а е изпълнението на Божията воля и план за спасението
на човешкия род и вселената. Той, който създаде всичко, обновява създаденото от
Себе си. Реконструкцията на света е завършена веднъж завинаги. Чрез
въплъщението Си, живота, и смъртта Христос изпълва всичко със Себе Си. Той
отваря път за всяка плът да възкръсне от мъртвите, понеже не е възможното
Създателя на живота да бъде победен от смъртта. Църквата се отъждествява като: „мястото, вечната
реалност, където присъствието на Христос прогонва Сатаната, ада и смъртта.“
Тържественото празнуване на Велика Събота ни
напомня великата истина, че „въпреки
всекидневните противоречия и превратности на историята, въпреки трайното
присъствие на ада в човешкото сърце и общество“, животът бе освободен! Христос
счупи оковите на смъртта! Не е малозначно, че на иконата на Христовото
Възресение е изобразено слизането на Христос в Ада. Иконата изобразява
победоносен Христос, увенчан със слава, стъпил върху смъртта, хванал Адам и Ева
с ръцете Си, измъквайки ги от бездната на Ада. Тази икона изобразява истините,
които следват от Христовата победа на смъртта чрез собствената Си смърт и
Възкресение.
* Със съкращения.
Превод от Английски: Божин Дончев
Източник:://lent.goarch.org/