Преди няколко седмици излезе коментар в блог "Добротолюбие" по повод идването на патриарх Вартоломей в България. Дадох му заглавие "Хроника на един предизвестен скандал" (виж тук), защото докато следях събитията по време на посещението на Вартоломей у нас, имах усещането, че чета "Хроника на една предизвестена смърт" на Габриел Гарсия Маркес. Тридневното посещение на патриарха беше превърнато в скандал и той беше изпратен с викове: „Недостоен!“.
Няколко дни след това "Добротолюбие" пусна коментар на наш читател, който се осмели да ни пише и да изрази мнението си. (виж тук) Осмелих се и аз, макар че след публикуването на коментара започнах да си мисля, че живея в някакъв илюзорен свят, в който хората не виждат и не чуват, но се правят, че виждат и чуват. От публикациите, които следя по този въпрос се оказва, че коментара ми в блог Добротолюбие за скандала с патриарх Вартоломей беше верен до последната запетая, и че "мероприятие" има, то продължава и бяхме незаслужено критикувани заради позициите си. Бихме искали занапред читателите да ни имат доверие и да знаят, че отговаряме за коментарите и анализите си.
Оказа се, че скандалът, заформен около идването на патриарх Вартоломей не само, че е предизвестен и очакван, но и след това ще продължи да се разраства. И всичко това - във връзка с предстоящия Всеправославен събор, който е изключително важен за всички православни сестри-църкви.
На 26 октомври т.г., във фейсбук-групата "Православни новини" един от членовете написа: " Познайте сега, от три пъти - ще има ли "Велик", "Вселенски", "Всеправославен" събор в още по "Великата" , "Вселенска" и "Неоосманистка" Турция ?" Име няма да цитирам, само ще спомена, че авторът е духовник от една епархия, станала отдавна известна с публичните скандали на двама свои братя-свещеници и с обърканото ни църковното календарче. Този коментар беше направен веднага след свалянето на руския самолет от турските въоръжени сили. На 2 декември т.г. в православния портал Двери БГ четем: "Сега само хипотетично можем да разсъждаваме, как политическите обстоятелства през последните дни могат да повлияят на събитието, което все още не е известно кога ще се състои. Ако положението се влоши, то напълно е възможно съборът да се проведе на друго място. Сега е трудно да говорим за това." и по-нататък: "Председателят на Съюза на православните граждани Валентин Лебедев пък смята, че Всеправославният събор трябва да се проведе в Русия. "Последните действия на Турция поставят под съмнение провеждането през следващата година на Всеправославния събор в Истанбул. За постигане на ефективност на неговата работа е необходимо да се гарантират максимално безопасни условия и в това отношение оптималното място е Москва". (виж тук)
Така...По света има много свалени самолети, но само един свален самолет може да бъде причина Всеправославен събор да не се състои или да не се състои на определеното място. Разбира се, че за това се говори хипотетично, в бъдеще, което е доста близко, но все пак се говори и допуска. А според мен такъв повод просто беше чакан и дочакан. Един ден преди това, на 1 декември, в Dnes.bg излиза статия със заглавие "Вартоломей забрани службите на български в Одрин" (виж тук) На 3 декември пък излиза друг материал: "Отец Александър Чакарък: Не е вярно, че в църквата в Одрин е забранено да се служи на български език" (виж тук).
Напомня ли ви нещо тази мозайка? Вселенският патриарх дойде и си замина. По-малко от месец след неговото посещение се появява новина, че в нашата църква в Одрин е забранено да се служи на български език, а междувременно се разбира, че заради сваления руски самолет Русия иска Всеправославният събор да се проведе в Москва, вместо в Истанбул. А наши духовници пък може би знаят нещичко по въпроса...След това се оказва, че новината за забраната на богослужението на български език не е вярна...
Много им се иска на определени среди в България да няма събор или ако има, мястото му да укаже, че там вече ще е някакъв си следващ "Рим" на някаква друга "империя", която много държи да се нарича хем православна, хем да размахва показалец на целия свят, хем пък да дарижира по свои тоталитарни съобръжения всичко, което се случва в Православната църква. И не разбират тези среди в България, че по този начин вредят и на църквата ни и на държавата ни. С тези медийни стрели и нагласи се стремят да върнат България в един стар тоталитарен модел, от който най-много пострада християнството в България и най-вече БПЦ. На християните продължава да се втълпява, че ние не сме част от Вселенската патриаршия, ние нямаме нищо общо с нея, тя ни лъже, манипулира, обижда... Начело на нея стои масон, икуменист, еретик, който се целува с папата, той предава православието, той не е православен... той е модернист... нашето православие е в опасност... икуменизъм.... ерес...модернизъм... А междувременно зилотизмът в църковните ни среди достига своята кулминация и разделението вече е готово, защото тази почва е благодатна за неговите отровни семена. И една голяма част от духовенството ни неглижира проблема или се прави, че не го забелязва. Мълчат също и нашите преподаватели в богословските факултети. А може би се надяват, че проблемът няма да ги засегне? Напротив, зилотизмът и талибанщината тръгват и към тях... И скоро ще ни слагат етикети - кой е модернист, кой - икуменист и кой - разколник. И ще ни обяснават кой богослов е православен и кой - не, що е православие и към коя патриаршия трябва да принадлежим, за да сме православни...докато забравим, че освен "православни", сме и християни. А междувременно друг проблем излезе на преден план - собствеността на Патриаршеската катедрала. Църквата ни постоянно е под натиск и аз твърдя - да, от едни и същи среди, свързани с тоталитарното ни минало. И тези среди искат БПЦ да бъде слаба и уязвима и ако нашият Св. Синод прояви решимост да се отърси от тях, ние ще го подкрепим. Само най-сетне да се реши...
Автор: Ренета Трифонова