...Освещението им е отвън - от Духа, а не от собственото им естество; пророкуват
със съдействието на Божията благодат; не се нуждаят от брак, понеже не са
смъртни.
Тъй като са умове, те се намират на постижими само с ум места, бидейки
описуеми не по телесен начин - защото по природа не приемат вид, както телата,
не са триизмерни, а присъстват духовно и действат там, където им е заповядано, и
не могат да бъдат едновременно и тук, и там, и да действат.
Не знаем дали са еднакви или се различават помежду си по същност. Само
сътворилият ги Бог, Който знае всичко, знае и това. Те се различават помежду си
по светлина и положение; като или заемат положение в съответствие със
светлината, или в съответствие с положението си участват в светлината, и се
просвещават един друг в зависимост от превъзходството на чина или на естеството.
Но е ясно, че висшите ангели предават и светлина, и знание на нисшите.
Те са силни и готови да изпълняват божествената воля и благодарение на
присъщата за природата им бързина мигновено се озовават навсякъде, където
божественият знак им заповяда; и охраняват земни области, и управляват народи и
страни, както им е заповядано от Твореца, и се разпореждат с нашите работи, и ни
помагат. И по Божия воля, и по Божия заповед те ни превъзхождат и винаги са
около Бога.
Те са трудносклоними към зло, макар и да не са несклоними, но сега са дори и
несклоними - не по природа, а по благодат и поради привързаността си единствено
към доброто.
Те съзерцават Бога, доколкото това е възможно за тях, и имат това за
храна.
Макар да ни превъзхождат като безтелесни и свободни от всякаква телесна
страст, все пак те не са безстрастни, тъй като единствено Божеството е
безстрастно.
Преобразяват се във всеки образ, който Господ Бог им заповяда, и се явяват в
този образ на хората и им разкриват божествените тайни.
Живеят на небесата и заниманието им е едно - да песнословят Бога и да служат
на божествената Му воля.
Както казва светейшият, пресвещеният и великият в богословието Дионисий
Ареопагит, цялото богословие, тоест божественото Писание говори за девет небесни
същности. Божественият свещеноучител ги разделя на три тройни класа. Първият,
както казва той, винаги е около Бога и както му е предадено, се намира в
най-близко и непосредствено единение с Бога - това е класът на шестокрилите
серафими, многооките херувими и светейшите престоли. Втори е класът на
господствата, силите и властите, а третият и последен - на началата, архангелите
и ангелите.
Някои, разбира се, смятат, че ангелите са получили битие преди другите твари;
например, според Григорий Богослов, “Бог най-напред измисля ангелските и
небесните сили и тази мисъл стана дело” . Други пък казват, че те са
произлезли след сътворяването на първото небе. Но всички са съгласни, че
ангелите са сътворени преди създаването на човека. Аз пък се съгласявам с
Богослова; защото е било необходимо Бог да сътвори най-напред умната същност,
след това - чувствената, и чак след това - от едната и другата - същността на
човека.
А онези, които наричат ангелите творци на която и да е същност, са уста на
баща им - дявола. Защото, като творения, ангелите не са създатели. А Творец,
Промислител и Съдържател на всичко е Бог, Който единствен е несъздаден, възпяван
и прославян в Отца и Сина, и Светия Дух.
из "Точно изложение на Православната вяра" - издава манастир "Св. Вмчк Георги Зограф" Света Гора, Атон.