"Известявам ви, братя, че Евангелието,
което аз благовестих, не е човешко, защото и аз нито го приех, нито го научих
от човек, а чрез откровение Иисус Христово."
(Гал. 1:11-12)
Братя и сестри,
Днешната Неделя е Неделя
след Рождеството Христово. В днешното апостолско четиво, четем думите на апостола обърнати към християните от Галатия,
тeзи думи звучат актуално и днес.
Не мислите ли?
Днес, протестантсващите казват: "Само Писанието",
т.е. „само Библията”, а всичко онова, което е извън нея, не
е от Бога, отричайки по този начин Св. Предание, което е дълбоко залегнало в
Св. Църква, в богословието, в иконописта и песнопенията. Но ето сам ап. Павел
свидетелства: известявам ви, казва той, че Евангелието, благата вест, която и
аз ви благовествувам, не е от човеци, а е от Самия Бог, чрез Окровение Христово.
Но, защо е необходимо
предание на Църквата? Отговор на този въпрос ще получим от Православния
Катехизис. Там се казва: "Че по време Свещеното Предание предхожда
Свещеното Писание. Господ Иисус Христос е предал на човеците устно словата,
които Му дал Неговият небесен Отец. Апостолите приели истините на вярата чрез
устната проповед на своя божествен Учител, Който не е оставил нищо писмено. Те
от своя страна разпространявали евангелското слово отначало също само устно.
По-късно някои от тях написали свещени книги, но в тях не включили всичко,
което Иисус извършил и на което учил през време на Своето обществено служение."
Св. Предание е необходимо, защото, казва Св. Василий Велики, без него ще
изопачим отчасти Евангелието и бихме могли да зачеркнем проповедите на
Апостолите. Тук е нужно да отбележим и факта, че повечето от Св.
Апостоли не са писали книги. За тях най-добро проповядване на Благата вест е чрез устната проповед, те
разпространявали Божественото Откровение устно. Ако погледнем и в една от
книгите на Новия Завет - Деяния на св. Апостоли, ще видим, че Господ след
своето преславно Възкресение останал на земята и учил апостолите, но забележете, учил ги като им говорил за царството Божие.
Едва в средата на първи век се появили и първите Евангелия. В тях благочестивите мъже, описващи благодатните събития, са записали съвсем малко неща. Останалите
неща предали устно, като допълнение за своите приемници. Затова и Църквата
приема не само Св. Писание т.е. Библията, но и Св. Предание, което се явява едно допълване
на Писанието, а заедно те правят пълното Божие Откровение, което човеците са получили.
Братя и сестри,
Благодарение на Св. Писание
до нас е достигнала Евангелската история, но благодарение на св. Предание духът
на Христос, духът на Апостолите, на тяхната проповед е останала и днес е жива в
Църквата.
Но,
за жалост, днес не
разбираме добре Писанието.
Защо, къде се корени този проблем?
Защото не четем
Библията,
не я отваряме редовно, а някой
от нас почти не я
отварят или даже изобщо не са я
чели. Предпочитаме да прочетем някоя духовна случка, някое поучение на св. Отец, отколкото да прочетем част от
Евангелието например. Няма лошо, да
четем редовно Св. Отци или духовните притчи или Патерика, но четенето на тези поучения не трябва да изместват четенето и поучението
от Св. Писание, от
Библията. Та нали и св. Отци градят своите слова и беседи върху Писанието.
Нека по-често отваряме
Писанието, да го четем по-редовно, да се поучаваме от Него. Разбира се, когато
нещо не ни е ясно, да
търсим изяснение и помощ от
Св. Отци на Църквата или даже от енорийския
ни свещеник, който ще ни разясни мястото, където се колебаем или се смущаваме.
Нека обичаме Писанието и да
се вслушваме в Преданието, за
което апостолът
казва, че е боговдъхновено, че е изпълнено с благодат, и най-вече, че то не е
човешка приумица или измислица, а е дадено
от Бога, за да може великото дело на Господа Иисуса Христа да достигне до още
повече хора, които да получат спасението и живота вечен. Амин.
Автор: Ангел Карадаков
Автор: Ангел Карадаков