В неделята преди Богоявление, Неврокопският митрополит
Серафим ръкоположи в чин на свещенство дългогодишния дякон Димитър Сарадинов.
Духовното тържество се състоя в храм „Св. Великомъченица Марина”, с. Илинденци,
Санданска духовна околия. С Епархийския архиерей съслужиха: Свещеноиконом
Георги Сарадинов, председател на храма, протойерей Георги Танчев, Архиерейски
наместник на Санданска духовна околия, йереите Иван Велков и Йордан Аврамов,
както и дякон Никола Чопаков.
Новопроизведеният свещеник Димитър Сарадинов завършва
Софийската духовна семинария „Св. Йоан Рилски”, през 1995 г., а Богословския
факултет на СУ „Св. Климент Охридски” през 2004 г. Ръкоположен е в чин на дякон
от Неврокопския митрополит Натанаил през 2009 г. Йерей Димитър прекара 6 години
в дяконско служение на Неврокопския митрополит. Своя стаж, като младши свещеник
той ще изкара в гр. Гоце Делчев, а впоследствие ще бъде зачислен като духовник
към Санданскита духовна околия.
Към новопроизведения свещеник, Неврокопския митрополит
Серафим се обърна с бащински съвет, като каза: ”Днес Бог ни сподоби с ръкоположението на дякон Димитър Сарадинов в
свещенически чин за служение на Неврокопска епархия и за радост на цялата
Православна Църква и за полза и спасение, както на него и на неговия дом и на мнозина човешки души,
на които той ще бъде духовен пастир. Обични в Господа отец Димитре, в днешия
ден предстои твоята огнена петдесетница и след като доста години послужи на
Господа нашего Иисуса Христа в дяконския чин и имаше възможност, служейки на
св. Трапеза, помагайки на архиереите и на свещениците да се докоснеш до св.
Тайнства, да бъдеш близо до онова служение, към което сега пристъпваш и
достатъчно време да вникнеш в дълбочината на това велико тайство свещенство, за
да може пристъпвайки днес, към него да имаш пълното съзнание към Кого
пристъпваш, на Кого ще служиш и как трябва да служиш.
До днес, ти помагаше само
на службите, тъй като дяконът не извършва нищо сам от св. Тайнства, но чинът на
дякона е за помощ на архиерея и на свещеника. От днес на нататък ще предстои ти
сам да извършваш св. Тайнства, с които е овластен свещеникът, да низвеждаш Св.
Дух над Св. Дарове. Да призоваваш Св. Дух и да бъдат притворявани хлябът и
виното в Тяло и Кръв Христови. Ще обновяваш човеците в банята на кръщението, ще
съчетаваш за брачно общуване семейства, ще приемаш изповеди и ще развързваш
греховете на хората, които идват при теб. Или пък, ако се налага ще задържаш
някому, за да получи изправление и изцерение на своята душа. Трябва да бъдеш
във всички тези тайнства, които ще извършиш да бъдеш занапред много внимателен,
защото е необходимо всичко това да става със страх Божий, необходимо е да има
лична духовна подготовка и самият свещеник да пристъпва винаги със страх Божий,
с голямо внимание, но разбира се и с радост и с дързновение, когато пазим съвестта
си чиста към св. Трапеза да призоваваме там Св. Дух и да се причастяваме със
св. Тяло и Кръв Христови.
Ще извършваш Св. Тайнство
Кръщение и тези, които се кръщават чрез теб ще получават духовна полза, ще се
обновяват и ще се умиват и от първородния грях, и от личните си грехове и
внимавай да не останеш и ти без полза, пристъпвайки неподготвен или недостойно
и към това Тайнство, както и към св. Тайнство Венчание и към всички останали
св. Тайнства. Бъди внимателен с всички, които ще идват при теб за съвет, за
молитва търсейки духовна подкрепа, да не би някому лекомислено да допускаш с
бремето на тежки грехове и на непримирена съвест с Бога да пристъпва към Св.
Тайнства. И да получи по-голямо осъждане, което е и за този, който го допуска,
но внимавай и да не допусеш прекалена строгост, която може да хвърли човека в
отчаяние и във вечна погибел.
Всички тези отговорности
като имаш пред очите си, както чухме и днес в посланието на св. ап. Павел до
Тимотей. Върши достойно делото на благовестник, защото свещеникът не е само
тайноизъвршител, свещеникът е и учител на вярата и то винаги до края на своя
живот – проповедник на Евангелието Христово. „
В края на Св. Евхаристия бе раздадена нафората,
митрополит Серафим се обърна и към хората дошли на неделната св. Литургия с
тържествено слово, което публикуваме със съкращения. В словото си митрополит
Серафим каза:
„Обични в Господа
отци, братя и сестри,
Радостта на Рождество
Христово още не е отминала и дай Боже никога да не отминава в сърцето на ония,
които истински вярват и следват Спасителя, а и тази радост продължава и прелива
в другия празник, в чието навечерие се намираме – Богоявление или Кръщение
Господне.
От явяването въобще на
Христос като човек, на Синът Божий в плът сред нас човеците и преминаваме към
Негово явяване в трдесетата годишнина от Неговия живот, на проповед и явяването
му за начало на оново благовестие, което Той донесе на целия свят и на всички
човеци.
Днес, в неделя преди
Богоявление духовно се подготвяме и за настъпването на този празник, слушайки
думите в евангелието от св. ев. Марк, който предава думите на Йоан Кръстител,
когато е кръщавал на Йордан, във времето
когато идва да се кръсти и сам Господ Иисус Христос, за да може и Йоан
Кръстителят, който е и негов предтеча, да Го покаже на всички човеци, казвайки:
„Ето Агнеца Божий, който взема, върху си греха на света”. Вдъхновен от Св. Дух
той изрича тези слова като преди това казва, че не Той е Христос, а той е оня,
който не е достоен да се наведе и да развърже ремъка на обущата му. Той е гласът
на викащия в пустинята, който вика: „Пригответе пътищата на Господа. Прави
направете неговите пътеки”...
Онова, което Господ Иисус
Христос ни е дал, чрез своето потапяне във водата, онова освещение на водното
естество, което Бог и човек едновременно извърши потапяйки се в река Йордан,
освети цялото водно естество, за да може и ние човеците потапяйки се във водата
на кръщението, над която е призована благодатта на Св. Дух да има онази сила на
водата на р. Йордан след потапянето на Господ Иисус Христос, за да може тази
вода и тази баня на кръщението да отмие и нашите грехове. Които носим по
наследие, първо от нашия праотец Адам и второ, особено онези, които във
по-зряла възраст се кръщават са натрупали в живота си. Затова и Кръщението се
нарича баня на обновлението, ново раждане от вода и дух. И това, което и Господ
всъщност ни даде чрез Своето явяване е възможността да се погребем с Него в
банята на Кръщението, да се сраспнем с Него, носейки житейския си кръст в
живота си, за да можем пък и като се спогребем с Него да възкръснем заедно с
Него за вечен живот и вечна радост в Неговото Царство...
Честитя на всички Новата
година, желая да бъде мирна, благодатна и благословена от Бога и Господ да ни
събира в единството на Вярата. Да имаме повече радостни поводи, да се умножава
вярата, да се умножава и добродетелтта. Бог да помага и да устройва всичко за
спасение.
Божието благословение да
бъде над вас.”
Така и завърши духовното тържество в храма на с.
Илинденци. Свещеник Димитър Сарадинов е третият духовник ръкоположен от
встъпването на Неврокопския митрополит Серафим. Преди отец Димитър,
ръкоположени бяха свещеник Николай Арнаудов, енорийски свещеник в Кресна и
дякон Никола Чопаков, който бе ръкоположен на 19-ти октомври също в гр. Кресна.