Който обича Господа, винаги Го помни, а паметта за Бога ражда молитвата. Ако не помниш Господа, няма и да се молиш, а без молитва душата няма да пребъде в Божията любов, защото чрез молитвата идва благодатта на Светия Дух. С молитва човек се пази от греха, защото умът, който се моли, е зает с Бога и със смирен дух стои пред лицето на Господа, Когото душата на молещия се познава.
Но, разбира се, начинаещият има нужда от ръководител, защото, докато стигне до благодатта на Светия Дух, душата има да води голяма борба с враговете и без ръководител тя няма да разбере, ако врагът ѝ поднесе своята слабост. Това може да разбере само онзи, който в своя опит е вкусил благодатта на Светия Дух. Който е вкусил Светия Дух, той по вкуса разпознава благодатта.
Който иска без ръководител да се занимава с молитва и си помисли гордо, че може да се научи от книгите, и не ходи при старец, той вече е наполовина в прелест. Господ помага на смирените и дори човек да няма опитен наставник и да ходи при какъвто духовник има, заради смирението му Господ ще го запази.
Мисли си, че в духовника живее Светия Дух, и тогава духовникът ще каже, каквото ти трябва. Но ако си помислиш, че духовникът ти е ленив, и как може в него да живее Светия Дух, за такава мисъл силно ще пострадаш, и Господ ще те смири, и ти непременно ще паднеш в прелест.
Молитвата се дава на онзи, който се моли, както е казано в Писанието; но молитвата само по навик, без сърдечно съкрушение за греховете, не е угодна Богу.
Ще прекъсна за малко словото си за молитвата.
Тъгува душата ми за Господа и аз Го желая и търся и душата ми за нищо друго не може да мисли. Тъгува душата ми за живия Господ и духът ми се стреми към Него като към Небесен и роден Отец. Господ ни е сродил чрез Светия Дух. Мил ни е на сърцето Господ - радост, и веселие, и крепка надежда за нас.
Благи Господи, потърси милостиво Своето създание и Се открий на хората чрез Светия Дух така, както Се откриваш на Твоите раби. Зарадвай, Господи, с идването на Твоя Свети Дух всяка скърбяща душа. Дай, Господи, на всички хора, които Ти се молят, да познават Светия Дух.
О, хора, нека всички се смирим заради Господа и заради Царството Небесно. Нека се смирим и Господ ще ни даде да познаем силата на Иисусовата молитва. Да смирим себе си и Самият Божи Дух ще учи душата ни.
О, човече, учи се а Христово смирение и Господ ще ти даде да вкусиш сладостта на молитвата. И ако искаш да се молиш чисто, бъди смирен, въздържан, изповядай се чисто и молитвата ще те обикне. Спазвай послушание, добросъвестно се подчинявай на властите и бъде доволен от всичко; и тогава умът ти ще се очисти от суетните помисли. Помни, че Господ те вижда, и имай страх - да не оскърбиш с нещо брата; не го осъждай и не го опечалявай, дори и само с поглед, и тогава Светият Дух ще те обикне, и Сам ще ти помага във всичко.
Светият Дух много прилича на мила, родна майка. Както майката обича своето дете и го жали, така и Светият Дух ни жали, прощава и изцелява, вразумява и радва. Светият Дух ни се дава да Го познаваме в смирената молитва.
Който обича враговете, скоро ще познава Господа, а за онзи, който не ги обича, за него не искам да пиша. Но ми е жал за него, защото мъчи и себе си, и другите, и Господа не ще познава.
Душата, която обича Господа, не може са не се моли, защото благодатта, която тя познава от молитвата, я привлича към Него. За молитвата са ни дадени храмовете и в храмовете службата се извършва по книги. Но храма не можеш да вземеш със себе си, и книга не винаги имаш, а вътрешната молитва винаги и навсякъде е с тебе. В храмовете се извършват божествените служби и живее Божият Дух, но душата е най-добрият храм Божи и който се моли в душата си, за него целият свят е станал храм; но това не е за всички.
Много са хората, които се молят на глас и обичат да се молят по книги; и това е добре, и Господ приема тяхната молитва, и им дава Своята милост. Но ако някой се моли на Господа, а мисли за друго, Господ не ще чуе молитвата му.
Който се моли по навик, за него молитвата е винаги една и съща. Който обаче се моли усърдно, в молитвата му има много промени: борба с врага или борба със самия себе си, със страстите, борба с хората - и във всичко трябва да е мъжествен. Искай съвет от опитните, ако намериш такива, и ще ти даде Господ разум заради смирението.
Ако нашата молитва е угодна Богу, Божият Дух свидетелства за това в душата; Той е тих и приятен. По-рано обаче не знаех дали Господ е приел молитвата ми и по какво може да се узнае това.
Мъката и опасностите мнозина са научили да се молят.
Веднъж един военен дойде при мене в магазина; той отиваше в Солун. Душата ми го обикна и аз му казах: "Моли се на Господа да има по-малко скърби". Той ми отговори: "Аз зная да се моля. Научих се на войната, в боевете. С все сърце молех Господа да ме запази жив. Куршумите свистяха, взривяваха се снаряди и малцина останаха живи, а аз съм бил в сражения много пъти и Господ ме запази". При това той показа как се е молил и по движението на тялото му се виждаше, че целият се е предал Богу.
Мнозина обичат да четат хубави книги, и това е добре, но най-доброто от всичко е молитвата, а който чете лоши книги или вестници, той се наказва с душевен глад; душата му е гладна, тъй като храната на душата и нейната наслада са в Бога. В Бога е и нейният живот, и радост, и веселие, защото Господ неизказано много ни обича и тази любов познаваме от Светия Дух.
Ако твоят ум иска да се моли в сърцето и не може, чети молитвата гласно и дръж ума си в думите на молитвата, както казва "Лествицата". С времето Господ ще ти даде сърдечна молитва без помисли и тогава ще се молиш леко. Някои се повредиха сърцето, защото насилваха ума си да се моли в сърцето и стигнаха до там, че след това дори и с уста не можеха да произнасят молитвата. Но ти знай реда на духовния живот: даровете се дават на простата, смирена и послушна душа. Който пребивава в послушание и е въздържан във всичко - в храната, в думите, в движенията, на него Самият Господ му дава молитва и тя леко се извършва в сърцето.
Непрестанната молитва идва от любовта, а се губи заради осъждане, заради празнисливие и невъздържание. Който обича Бога, може да мисли за Него ден и нощ, понеже никакви дела не пречат да обичаш Бога. Апостолите са обичали Господа и светът не им е пречел, въпреки че те са мислели за света и са се молили за него и са проповядвали. А пък на Арсений Велики е било казано: "Бягай от хората", но Божият Дух и в пустинята ни учи да се молим за хората и за целия свят.
В този свят всеки има своето послушание: един е цар, друг - патриарх, трети - готвач, друг - ковач или учител, но Господ обича всички, и голяма ще бъде наградата за този, който повече обича Бога. Господ ни е дал заповед да обичаме Бога от цялото си сърце, от целия си ум, от цялата си душа. А без молитва как е възможно да обичаш? Затова умът и сърцето на човека трябва да са винаги свободни за молитва.
Когото обичаш, за него искаш да мислиш, за него ти се иска да говориш, с него искаш да бъдеш. А душата обича Господа като Отец и Създател и стои пред Него със страх и любов: със страх понеже е Господ; с любов, понеже Го познава като Отец; Той е многомилостив и Неговата благодат е по-сладка от всичко.
И аз също разбрах, че е леко да се молиш, понеже на помощ идва Божията благодат. Господ милостиво ни обича и ни дава да разговаряме с Него в молитва, да се каем и да сме Му благодарни.
Нямам сили да опиша колко много ни обича Господ; Светият Дух ни учи на тази любов и душата на молещия се познава Светия Дух.
Някой казват, че молитвата води до прелест. Те грешат. Прелестта идва от своеволието, а не от молитвата. Всички светии много са се молили и призовават и нас да се молим. Молитвата е най-доброто дело за душата. С молитва се стига до Бога; с молитва получаваме смирение, търпение и всяко друго благо. Който говори против молитвата, той очевидно никога не е вкусвал колко благ е Господ и колко много Той ни обича. От Бога не мое да дойде зло. Всички светии непрестанно са с молили; не са оставили и секунда без молитва.
Душата, ако загуби смирение, губи с него и благодатта, и любовта към Бога; тогава угасва и пламенната молитва; но когато душата се упокои от страстите и придобие смирение, тогава Господ ѝ дава Своята благодат; тогава тя се моли за враговете, както за себе си, и целия свят се моли с горещи сълзи.
из книгата "Св. Силуан Атонски" София, 2008 г. издателство "ОМОФОР".