"И
ето, отвориха Му се небесата, и видя Духа Божий да слиза като гълъб и да се
спуща върху Него. И ето, глас от небесата, който казваше: Този е Моят възлюбен
Син, в Когото е Моето благоволение". (Мат. 3:16-17)
Дойде времето и да честваме тази
превелик празник. Вижте, колко бързо мина времето, кога празнувахме Рождество
Христово, кога Богоявление. И двата празника са тясно свързани, защото и в
двата се отрива Бог на света. В единия се отрива Въплътеното Слово Божие, а в
другия празник се отрива Светата и неразделна Троица – Отец, Син и Дух Светий.
Още в древност съществуват
свидетелства, които посочват, че празника Богоявление се е съединявал с Рождество Христово. Общият
празник за двете събития се наричал също Богоявление,
защото при кръщението Си в Йорданските води Иисус Христос се явил на света за обществено служение. Чрез
раждането Си, Той
се явил на света в плът. В
последствие обаче, двата празника започват да се честват поотделно.
Това събитие, което днес празнуваме
и отбелязваме, а именно потапянето на Господа във водите на Йордан е едно от
най-важните, защото с него се слага началото на обществената проповед на
Господа Христа. И понеже Той трябва "да изпълни всяка
правда" (Мат. 3:15), приел кръщението на Своя Предтеча Йоан, който преди това усилено проповядва за Онзи, който
идва след Него.
Когато Господ Иисус, след като се кръстил, стоял и се молил, тогава се отворило небето, и Дух Свети слязал върху Него в телесен вид, като гълъб. А от небето се чул глас, който казал: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето
благоволение" (Мат. 3:17). В тази
странна, за онези тогавашни хора, случка, в това чудо се възвестила на света
великата Тайна, за която в Стария Завет само се загатва. Възвестила се тайната
на Божестевената Троица. Отец се явил на нашия слух, Духът Божи се явил на
човешкото зрение, под формата на гълъб, а Синът – на нашето осезание.
Св. Йоан Кръстител казал: "Ето
Агнецът Божи, Който взема върху Себе Си греха на света" (Йоан 1:29) и чрез това кръщение Господ Иисус Христос показа Своята велика мисия на света и посочи пътят за спасение.
А именно: с потопяването в Йорданските води Господ взе върху Себе Си греховете
на човешкия род и умря под неговото бреме, а излизането от водата показва
Неговото оживяване, Неговото възкресение.
Днес, заедно с Ангелските ликове и
чинове гледаме Владиката Христа да идва към Йорданските струи, за да очисти
греха на Адам и съзерцавайки такова Божие тайнство, със страх прославяме
Неговото велико снизхождение, защото Бог се уподоби на човеците и непознал
грях, идва като Агнец Божий да вземе греховете на света. Затова, прославяйки
Божественото Христово явяване, възпяваме славословия подобни на онези във Витлеем
и казваме:
Слава на Тебе, Сине Божий, дошъл в
този свят от Отца от небето; слава на Тебе, Всевишни Боже, слязъл до образ на раб.
Слава на Тебе, Спасителю на света,
идващ при Иоан да се кръстиш като човек; слава на Тебе, Просветителю на
творението, понесъл на Себе Си като нов Адам греховете на падналия Адам. Амин.
Автор: Ангел Карадаков