До
Министъра на образованието и науката
проф. Тодор Танев
Копие до:
Свети Синод на Българската
православна
църква – Българска Патриаршия
ОТВОРЕНО ПИСМО
от студенти на Богословския факултет
към СУ „Св. Климент Охридски”
към СУ „Св. Климент Охридски”
Уважаеми господин Министър,
Обръщаме се към Вас, защото ние група студенти от
Богословския факултет към Софийския университет "Св. Климент
Охридски", с изненада открихме, че на матурата по Български език и литература
е включена вид религиозна пропаганда. 52 886 зрелостници са принудени да се
информират подробно, да осмислят, да възприемат, резюмират и накрая да
възпроизвеждат в собствено съчинение основните постулати на религиозното
учение, което практически се изявява в системата физически упражнения Йога.
Цели 13 въпроса в теста са посветени на Йогата!, и то
след като преди това на учениците са им дадени два текста с много подробно
разяснение на това религиозно учение.
При наличието на хиляди теми от различните сфери и
стилове на общуване Министерството на образованието избира да пропагандира сред
зрелостниците едно чуждо на българската духовна традиция религиозно учение.
Това всичко се случва на фона на категоричния отказ на МОН да въведе
Вероучението в учебната програма, каквото е желанието на Българската
православна църква.
Ние като граждани на Република България и като
православни християни (каквото е традиционното вероизповедание в страната ни)
не можем да не зададем породените логични въпроси към Вас, проф. Тодор Танев:
- Какво е наложило двата текста от матурата по БЕЛ да са с тема източно религиозно учение и да представят подробно неговите практики, след като различните сфери на общуване Ви предлагат хиляди други неконфликтни теми?
- Използвайки текстовете, разясняващи източното духовно учение, Министерството не сугестира ли интерес към това учение, не използва ли държавния изпит за вид пропаганда на нетрадиционната за България духовна философия (въпрос 33 поставя за задача да се формулира собствена теза със заглавие, което предполага пълно приемане на внушени ползи и евентуално би довело до ощетяване в оценката на ученици, които отказват да приемат дадените текстове поради религиозни причини)?
- Кога сте искрен, уважаеми г-н Министър - като отказвате
задължителното Вероучение в училище или като одобрявате задължителното учене и
изпитване по въпроси за източни религии, различни от традиционните
вероизповедания в България? Използвате ли двоен стандарт за преценка и защо?
Надяваме се, че за в бъдеще Министерство на образованието и науката ще предотвратява допускането на подобни практики на прикрита религиозна пропаганда в Българското училище или да предоставя същите възможности на традиционните за България вероизповедания.
С
уважение:
Ангел Карадаков
Николина Александрова
Божин Дончев
Костадин Милушев
Мартин Петров
Здравко Кънев
Атанас Ваташки
Иван Шишиев
Мони Маринов
Александра Чакърова
Спас Рангелов
Ива Димитрова
Георги Стойчев
Ася Банкова
Християн Ганев
Самуил Коюв
Росица Джумайска
Симона Илиева
Десислава Тодорова
Тея Думанова
Ралица Колчева
Цвети Лозанова
Емил Николов
Георги Кръстев
Санди Петров
Добри Велев
Деси Каменарова
Емилия-Мария Маринова
Бистра Топалова
Никола Златински