13 април 2014 г.

Днес Създателят на Вселената влиза в Йерусалим.

В името на Отца и Сина, и Светия Дух.

Днес Създателят на Вселената влиза в Йерусалим. Но Той не е възседнал бял жребец, ескортиран от стохилядна армия, като Вавилонски Цар. А като Цар Йерусалимски Той е възседнал младо осле, най-низшето от създанията, и е ескортиран от уличните деца. Защото Той не е Вавилонския Цар, който е Цар на войната, на гордостта, на богатствата. той е Йерусалимския Цар, Цар на Мира и на Смирението. И това е така, защото името „Йерусалим“ значи „градът на Мира“, а Христос, като Цар на Мира, е неговият законен Цар.
Посрещайки го с палмови клонки, които са символ на победата, децата викат „Осана“, което значи: „Спаси, молим се“. Те не знаят колко велики са техните викове и техните дела, защото поради тяхната детска невинност те говорят и вършат истината, защото Христос ни спасява, когато се молим на Него. А палмовите клонки наистина са символ на победата, защото тя идва чрез дървото на Кръста. Ала това не е само едно историческо събитие, а момент, който се повтаря с всяко Причастие.  И винаги, когато търсим мир и смирение, сякаш възседнали осле, чисти като децата които викаха: „Спаси, молим се“, Христос влиза в нашите души и ги превръща в Йерусалим, който е вътре в нас.Както знаем, освен децата,  освен „бебетата и сукалчетата“, които Го посрещаха в Йерусалим, е имало и други – книжници и фарисеи, които , както казва Евангелието „възнегодуваха“. Те бяха тези, които искаха светски водач, човек на насилието, съперник на римляните и те заведоха Христа на Голгота, предпочитайки неразкаял се разбойник пред Божия Син.  За няколко дни нашият Господ страда, защото бе невинен. И цялото страдание на света вече е затворено у Господа.

 А разделението на бебета и сукалчета и на книжници и фарисеи се повтаря във времето и пространството и всеки един от нас е заемал поне един път в живота си и едната и другата страна. И когато грешим сме на страната на книжниците и фарисеите, а когато извършваме праведни дела сме на страната на бебетата и сукалчетата. Но да се замислим на коя страна сме днес и коя страна ще заемем идната седмица? 
Защото през тази идна Велика и Свята седмица, Страстната седмица, Църквата ни зове да последваме Христа. В понеделник, вторник и сряда ще изживеем драматичните събития, случили се в Йерусалим през Страстната седмица. В четвъртък сутрин ще отбележим Тайната Вечеря, която е била и е първата Литургия. В четвъртък вечер е красивата служба на 12-те Евангелия, когато Църквата подробно ни разказва за предателството на Христос от Юда, за Съденето на Христа, за Пилат, за бичуването Му и Разпъването Му на Кръстта. В петък следобяд Христос е свален от Кръста, а в петък вечер е погребан и тогава всички заедно ще пеем на Христовото опело. В събота сутрин ще присъстваме на първата възкресна литургия, когато одежди в храма се сменят от лилави в бели и в полунощ ще отбележим Христовото Възкресение. Това е моментът, когато Христос се връща отново на земята и ние усещаме най-силно присъствието Му сред нас.
Може ли да не присъстваме на тези служби и въпреки това да се наричаме Православни? Може ли да не последваме Христа през всички събития от тази Велика Седмица, които промениха историята на целия свят? Нека бъдем като бебетата и сукалчетата, нека да оставим на страни житейските си грижи и да се освободим от ленивостта си и да бъдем заедно с Божието семейство, с Божията Майка и св. ап. Йоан и нека последваме Христос до Кръста , за да Го последваме до Възкресението Му, до Победата и Триумфа, и за да бъдем възкресени и ние заедно с Него. Амин. 

Автор: Архим. Андрей (Филипс)
Превод от Английски: Божин Дончев
Редактор: Георги Германов
Източник:  http://www.pravoslavie.ru
Блогът се поддържа от православни младежи обучаващи се в Софийската Духовна Семинария "Св. Йоан Рилски" и Богословския Факултет към Софийския университет "Св. Климент Охридски". Той е създаден, за да може светлото спасително Слово на Христа Бога и Боговдъхновеното учение на Св. Православна Църква да достигнат до повече хора. Надяваме се да ни извините ако случайно сме допуснали някаква грешка, при написване на текстове или нещо друго. Имаме и канал в Youtube, където може да чуете аудио записи на проповеди и слова на Св. Отци. Разбира се и за тях се извиняваме понеже записите не са професионални.