Днес ние празнуваме
празника на Светия Дух, третото от лицата на Св. Троица.
Този празник Църквата е установила заради величието на Пресветия и
Животворящ Дух, чрез Който ни се дарява всяка мъдрост и Който е източникът на
живота.
Светите отци казват, че
Светият Дух не е създаден от Отца, не е сътворен, не е роден, но произлиза от
Него. Тази Божествена тайна Православната църква не се решава да подложи на
разсъждение, защото смята, че Господ открива на човека само толкова, колкото му
е необходимо за неговото спасение и много тайни остават за нас зад непроницаема
завеса.
Името, което Му дава
Евангелието, което се превежда като „Утешител“, в други преводи - „Параклит“, Ходатай,
Застъпник. И наистина Той е нашият Утешител, запълващ раздялата ни с Христос,
утешаващ ни, като сирачета тъгуващи за това, че искаме да бъдем с Христос,
нашия Бог, нашия Спасител, че докато сме в плът (това са думи на апостол
Павел), ние сме отделени от Него.
Светите отци казват, че
Светият Дух слязъл десет дни след Възнесението на небето на Господа Иисуса
Христа, защото Той дошъл вместо Божия Син, за да завърши това, което започнал
Иисус Христос.
Действително, цялата
история на човечеството условно може да се раздели на три части: сътворението
на света и периода на Ветхия Завет, който бил, предимно, проявление на Бога
Отца; времето на земния живот на Господа Иисуса Христа, когато Второто Лице на Света
Троица извършило домостроителството на нашето спасение; от деня Петдесетница до
този ден и по-нататък продължава, предимно, проявлението на Третата Ипостас на
Света Троица, - времето на проявление на Духа Светаго.
Когато
се кръщаваме, тогава не просто се потапяме само във
вода, но както Господ казвал: „вие ще бъдете кръстени с Дух Светий” (Деян.
11:16). Ако ние сме се кръстили просто във вода, тогава това Тайнство с нищо не
би се отличавало от някакво умиване, но става именно така, както ние пеем по
време на Тайнството Кръщение: „Елицы во Христа крестистеся, во Христа
облекостеся”, - тези, които са се кръстили, са се облекли в Христа.
Човекът загуби своята
одежда при грехопадението. Неговата одежда беше именно благодатта на Св. Дух. И
затова трябваше Господ да изпрати Своя Единороден Син, за да не сме голи и
беззащитни, а отново да се облечем в благодатта Му. Така при кръщението си
всеки от нас отново е облечен вече в Христа, което означава да водим живот на
вяра и послушание.
Но
къде е нашата одежда? Запазили ли сме я или не? Някои от нас, а може би и
мнозина, са загубили тази одежда, в която сме се
облекли. През Великия пост ние пеем: „И одежда нямам, да вляза вътре”.
Но възможно ли е за нас,
отново да се облечем в одеждата на Христа, даже ако сме я загубили? Да,
възможно е. Някои мислят за това колко е трудно да придобием даровете на Светия
Дух. Но Светата Църква ни учи, че само да поискаме веднага ще получим даровете
на Светия Дух. Премъдростта Божия създала нова система или, може да се каже,
дом, - това е Църквата Христова, в която положила всичко, което е необходимо,
за да придобием даровете на Светия Дух. Например, в Църквата има такава манна,
каквато даже няма на небето, това е Тялото и Кръвта Христови – това е
Причастието. Каква може да бъде в нас духовната болест или какви са
прегрешенията, които не биха могли да бъдат излекувани в Тайнството на
изповедта?
Светият Дух обогатява
човека с духовни дарове и плодове духовни, украсява човека и с многообразни
добродетели, прави го дърво добро, плодоносно, създаващо добри плодове (Мат.
7:17).
А плодовете на Духа, по
думите на апостол Павел, са: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милост,
милосърдие, вярност, кротост, въздържание. (Гал. 5:22-23).
Нека, изпълнили се с
даровете на Светия Дух, да ги пазим и преумножаваме в себе си.
Тогава ще почувстваме
радостта за Светия Дух, ще почувстваме своето спасение. Амин.
Автор: Ивелин Василев